Autisme amb necessitats de suport intenses

Curs reconegut pel Departament d’Educació i bonificable per la Fundae des dels centres

 

COMPRENSIÓ I SUPORT A PERSONES EN L’ESPECTRE DE L’AUTISME AMB NECESSITATS DE SUPORT INTENSES

PRESENTACIÓ  

Les persones autistes que tenen compromesa la seva capacitat cognitiva s’enfronten de manera permanent a grans reptes que els fan especialment vulnerables. El desenvolupament diari amb el màxim d’oportunitats requereix de grans suports per part de familiars i educadors.

Davant d’aquestes necessitats, importants i complexes, dos elements resulten essencials en la recerca de la seva qualitat de vida: la comprensió del que significa l’autisme sota aquestes condicions i el coneixement profund i respectuós de cada persona.

El present curs s’inicia amb les eines per conèixer i establir una relació positiva amb la persona des dels seus interessos, reptes i fortaleses. A partir d’aquí, es presentaran estratègies proactives per tractar els problemes de conducta i ensenyar habilitats de comunicació i autodeterminació.

CONTINGUTS 

  1. CONÈIXER I COMPRENDRE A LA PERSONA
  • “De veritat saps com em sento?”: el problema de la doble empatia.
  • Reptes i plaers en el processament sensorial.
  • Interessos, “entusiasmes” i reforçadors
  • Les tres metàfores imprescindibles: el cable d’alta tensió, el pot de l’estrès i la pila d’energia.
  1. LES CONDUCTES QUE ENS PREOCUPEN: PER QUÈ PASSEN I ES REPETEIXEN?
  • “Et penses que em diverteixo quan t’esgarrapo, em tiro al terra o em paralitzo?”
  • L’ansietat i l’estrès en les persones en l’espectre de l’autisme.
  • Quan el món em sobrepassa: burnout, meltdown i shutdown
  • Conductes que ens preocupen “apreses” vs. col·lapses: comprendre i intervenir diferencialment.
  • “Por què la Maria necessita fugir o donar-se una bufetada?”: descobrint les necessitats de les persones.
  1. PROMOURE EL BENESTAR EMOCIONAL I LA MILLORA DE LA QUALITAT DE VIDA
  • Establiment de relacions positives: “Fes que estigui a gust, acceptat i competent”.
  • Mirant-nos a nosaltres mateixos: “el professional que ho aconsegueix”.
  • Creant un entorn accessible, comprensible i previsible.
  • Ensenyant a comprendre la comunicació i a seguir instruccions.
  • Facilitadors del compliment de normes i comportaments esperats.
  • Les temptacions comunicatives i altres formes de promoure la comunicació.
  • Aprendre a dir “no” i altres formes de negació.
  • Aprendre diferents formes de demanar ajuda.
  • Aprendre a comunicar-se mitjançant els primeres gestos, signes i intercanvi d’imatges.
  • Aprendre a tolerar les esperes.
  • Facilitació i suport en els canvis i transicions.
  • Aprendre a escollir i disseny d’entorns que ho promoguin.
  • Promoure un comportament i pensament més flexible.
  • Sistemes per a treballar i altres.
  • Identificar, etiquetar i controlar les emocions.
  • Disseny i aprenentatge d’estratègies calmants. 

Un cop finalitzat el curs es compartirà una àmplia selecció de materials. 

El curs s’impartirà en castellà. 

LA PONENT

Marlene Horna Castiñeiras

Llicenciada en Psicologia Clínica i Social, Diploma d’Estudis Avançats, Diploma en Criminologia i Màster en Atenció Primerenca i Expert en Neuropsicologia Nens i Adults.

Començà treballant a la Unitat d’Atenció Primerenca i al Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de Santiago de Compostela, realitzant activitats d’avaluació i diagnosi, intervenció, orientació, investigació i docència.

Directora tècnica del Centro de Educación Especial de la Asociación Aspanaes (2006- 2009) i professional d’atenció directa a l’ UAM de la Asociación Autismo Bata (2010-2023). 

Des del 2005 treballa donant suport a persones en l’espectre de l’autisme i a les seves famílies en els seus contextos naturals, i és consultora i formadora en associacions, organitzacions, centres de formació del professorat, universitats i centres educatius des de EI a FP.

Membre d’AETAPI i del comitè científic del proper congrés del 2024. Col·laboradora també amb el Canal d’Assessorament en Conducta de Plena Inclusión Castilla La Mancha.

Marlene Horna és autora de l’excel·lent llibre “Niños y niñas en el espectro del autismo. Comprensión y estrategias prácticas de apoyo educativo” (Editorial CCS, 2021)

DESTINATARIS

  • Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, vetlladors, monitors i personal de l’àmbit escolar.
  • Professionals sanitaris: terapeutes ocupacionals, psicòlegs, logopedes, psicopedagogs, metges, etc.
  • Persones autistes i familiars i, en general, qualsevol persona interessada en millorar la qualitat de vida de les persones autistes.

DIA

Dissabte 1 de juny de 2024

De 9’30 a 13’30 i de 15’00 a 18’00 hores.

Acreditació a partir de les 9 hores.

PREU NET

85 € 

LLOC 

Universitat Pompeu Fabra

Campus de la Ciutadella

c/ Ramon Trias Fargas, 25-27

Barcelona

Aula a determinar

COM INSCRIURE’S  

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ.
  2. Educatio els enviarà un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebut el comprovant de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

CERTIFICACIÓ DEL CURS

Assistents docents

Aquest curs està reconegut pel Departament d’Educació com a formació continuada del professorat no universitari, vàlid també per a tècnic/ques d’educació infantil i educadors/es. Hi tenen dret tots els docents, amb independència de si estan treballant o no o del tipus de centre on prestin serveis (públic, privat o concertat).

D’acord amb l’Ordre ENS/248/2012, de 20 d’agost per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educació, els docents assistents que vulgueu rebre aquest reconeixement, un cop finalitzada la fase presencial,  haureu de realitzar un treball complementari. Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a l’adreça cursos@educatiocat.com. Malgrat que el curs s’imparteixi en castellà, el treball, naturalment,  es podrà realitzar en català i de manera individual o col·lectiva entre varis assistents. Aquest treball no rebrà correcció per part de la ponent.

El reconeixement del Departament d’Educació es realitza via telemàtica i no s’envien certificats. El certificat del curs estarà disponible passats 30 dies d’haver-se celebrat al següent enllaç del Departament d’Educació:  Les meves activitats

En la següent adreça podeu sol·licitar l’alta d’usuari d’XTEC:  Alta XTEC .Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia en pdf del reconeixement al Departament d’Educació i enviar-la al vostre email. Els docents que no realitzeu el treball complementari no podreu optar al reconeixement del Departament d’Educació i rebreu per email un certificat d’assistència de la nostra entitat per 7 hores cursades.

Assistents no docents

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència per 7 hores cursades.

Bonificacions de la FUNDAE  (s’ha de gestionar des dels centres)

Com em puc bonificar des del centre? Veieu-ho en el següent enllaç:

La bonificació en 8 passos

 

Deixa un comentari