Llibres

Un llibre molt recomanable de la nostra estimada Marlene Horna sobre la comprensió i el suport educatiu necessaris per al nens i nenes en l’espectre.

Comprendre la manera de funcionar que tenen les persones amb autisme i la seva particular manera de veure el món es fa indispensable per a qualsevol docent, familiar o persona del seu entorn. Sempre amb l’objectiu de millorar la seva qualitat de vida perquè estem parlant de drets i sovint no fem tot el necessari per a respectar-los. També en l’entorn escolar.

El llibre aporta la visió positiva i proactiva que caracteritza la manera de treballar i de ser de la Marlene Horna que es pot apreciar en els cursos presencials que fa amb nosaltres.

És tot un honor poder presentar aquest llibre en la nostra petita selecció. És una aportació molt necessària i d’una gran utilitat per a totes les persones que coneixem algú en l’espectre.

A Amazon

 

L’ansietat pot ser aclaparadora per a les persones amb autisme. No cal que ho sigui.

Els nivells d’ansietat que solen trobar-se en persones amb autisme afecten les habilitats socials, la memòria, l’aprenentatge i l’atenció i sovint condueixen a la crisi. Els que viuen o treballen amb persones a l’espectre són conscients de com pot ser l’ansietat de disruptiva. Tot i això, poques vegades se’ns proporciona una orientació clara sobre com gestionar aquesta ansietat. Aquest llibre omple aquest buit (edició en anglès).

Al llarg dels seus més de vint anys com a psicòleg clínic, el doctor Lynch ha dedicat la seva carrera a alleujar el malestar en persones amb autisme i trastorns relacionats. Lynch identifica cinc factors que solen produir ansietat en persones amb autisme i desglossa la manera d’afrontar cada tema d’una manera manejable i eficaç. Aquests factors inclouen:

  • Rigidesa
  • Sensibilitats sensorials
  • Reptes socials
  • Barreres de comunicació
  • Frustració de la tasca

Amb aquesta guia clara i completa, pares, professors i terapeutes poden fer el primer pas crucial per a gestionar l’ansietat i alleujar l’angoixa.

Pàgina de l’autor

 

“Sabem que la lectura és un procés interactiu on el lector rep informació del text mentres aporta els seus coneixements. Aquests coneixements sobre el llenguatge, sobre les coses, les persones i sobre els propis textos ajuden a saber de què o de qui es parla a cada moment, a relacionar idees aparentment inconnexes, a anticipar informació, a donar un sentit global a la lectura i a enriquir-la amb detalls. Anomenem inferències a tota aquella informació que no apareix de forma explícita al text i que aporten els lectors. Els models de comprensió lectora i la investigació psicolingüística ja han posat de manifest que aquestes inferències són una clau de la comprensió lectora. Malgrat tot, l’ensenyament de la comprensió inferencial encara està poc desenvolupada”.

“Per a ajudar a solucionar aquesta carència, aquest llibre ha reunit a Thomas Edison, a Nikola Tesla, a Mark Twain i a d’altres personatges que varen conviure amb ells entre el segle XIX i el segle XX. Amb la seva ajuda, ens exposarà que són les inferències, quins tipus d’inferències hi ha, com es desenvolupa la habilitat inferencial i, sobretot, quines estratègies i activitats han mostrat ser útils per a ensenyar a construir inferències. Darrera l’aire informal i entremaliat d’aquest llibre s’amaga una revisió extensa i fonamental de la didàctica de la comprensió inferencial”

(traducció de la contraportada del llibre)

Una llibre molt recomanable, és una petita joia.

Pàgina de l’autor

 

 

L’enfocament de la conducta verbal (VB) és una forma d’anàlisi aplicat de la conducta (ABA), que es basa en l’anàlisi de la conducta verbal de B.F. Skinner i funciona especialment bé amb nens amb habilitats de parla mínimes o nul·les. En aquest llibre, la Dra. Mary Lynch Barbera es basa en les seves pròpies experiències com a Analista de conducta certificada (BCBA-D) i també com a mare d’un nen amb autisme per explicar VB i com usar-lo. Aquesta guia pas a pas proporciona una gran quantitat d’informació sobre com ajudar els nens a desenvolupar un millor llenguatge i les habilitats de la parla, i també explica com ensenyar als nens no verbals a utilitzar el llenguatge de signes. Un capítol sencer se centra en les maneres de reduir els problemes de conducta, i també hi ha informació útil sobre l’ensenyament de l’autonomia al  bany i altres habilitats importants d’autoajuda que beneficiaran a qualsevol nen. Aquest llibre permetrà als pares i professionals que no estiguin familiaritzats amb els principis d’ABA i VB per començar immediatament utilitzant l’enfocament de la conducta verbal per ensenyar als nens amb autisme i trastorns relacionats (adaptació de la ressenya publicada a Amazon).

Getting Started with the Verbal Behavior Approach

Web de Mary Lynch Barbera

 

“Un llibre excel·lent que ensenya el que és l’autisme i com les persones amb autisme poden ser ajudades a créixer sobre llurs fortaleses i obtenir una major comprensió social. Un enfocament molt pràctic per a famílies i professionals. Refrescantment flexible i en absolut dogmàtic“.

Un llibre ple d’experiències on tota persona relacionada amb l’autisme s’hi sentirà molt identificada i d’on se’n poden treure moltes reflexions i molts perquès i,sobretot, evitar idees preestablertes i dogmatismes.

 

El professor Jesús C. Guillén ens fa una proposta divulgativa de la neuroeducació com a eina molt útil per a tot docent.

Un llibre amb conceptes teòrics, estudis i, sobretot, idees pràctiques per a portar a terme a les aules. Conèixer el nostre cervell per a ensenyar i aprendre millor.

https://jesuscguillen.jimdo.com/

 

Peter Vermeulen és un professor i consultor flamenc amb més de 25 anys d’experiència en el TEA. Amb aquest llibre ens aporta un prespectiva realment refrescant de l’autisme, el concepte de la ceguesa de context.

Vermeulen, però, no només presenta la teoria i explica els símptomes. El seu punt de vista diferent i la seva experiència amb persones amb autisme de totes les edats i habilitats, ens il·lumina a través d’aquesta publicació i permet destil·lar consells pràctics immensament valuosos. Ens ensenya que és possible crear un entorn més amigable per a les persones amb autisme i que això és beneficiós per a tothom, fa que siguem més sensibles al context.

Autisme Centraal

Twitter @Peter_Autisme

 

L’últim llibre del Santiago Moll de Justifica tu respuesta, proporciona les claus sobre que poden fer els pares, per un costat, i la comunitat docent, per l’altre, per a canalitzar positivament aquest enorme fluxe d’informació i la hiperconectivitat en la que viuen els joves.

Un llibre molt recomanable.

Treballar amb persones amb autisme et fa reorganitzar i recol·locar molts dels teus valors i creences sobre les persones, les relacions i les necessitats de cada una d’elles. T’obliga a qüestionar-te principis que sempre havies donat per fet, valorar altres formes de ser tan legítimes com les de la majoria, ser més tolerant amb les peculiaritats de cada un i respectar les maneres de pensar i experimentar diferents. Aquest trastorn “posa potes enlaire” moltes de les teves conviccions i t’ensenya una altra manera de mirar el món i als que formen part d’ell.

Escrit a quatre mans per Juan Martos i María Llorente del centre Deletrea (http://www.deletrea.es/), centre de referència en el tractament del TEA i del TEL. La sensibilitat i l’experiència dels autors amb les persones amb TEA convertit en forma de llibre.

 

El pedagog  Jesús Jarque (Familia y cole Jesús Jarque) ens presenta una eina molt valuosa: més de 100 propostes per a donar una resposta educativa als infants amb TDAH tan a l’escola com a l’entorn familiar. Fa referència a vàries qüestions: com adaptar els exàmens, com gestionar la hiperactivitat a l’aula, com desenvolupar programes de detecció precoç, quines han de ser les primeres actuacions a casa, etc.

100 propostes basades en el rigor i l’experiència. Molt recomanable.

 

“rEDUvolution” és un llibre de la María Acaso (http://www.mariaacaso.es/), professora titular d’Educació artística de la Universidad Complutense de Madrid i investigadora en innovació educativa, on ens planteja la necessitat d’executar una transformació real de l’educació a través de cinc eixos claus: acceptar que el que ensenyem no és el que aprenen els estudiants, canviar les dinàmiques de poder, habitar l’aula, passar del simulacre a l’experiència i deixar d’avaluar per a passar a investigar.

Un llibre que “remou”, fa qüestionar idees preestablertes i ens ensenya que, en educació, es poden fer les coses d’una altra manera. Només cal provar-ho.

Un pensament sobre “Llibres

Deixa un comentari