Metodologia TEACCH (Rosa Álvarez)

Curs reconegut pel Departament d’Educació (REC0513239) i bonificable per la Fundae des dels centres.

 

Presentació

El mètode TEACCH (abreviatura en anglès de Tractament i Educació de Nens amb Autisme i Problemes de Comunicació relacionats) fou desenvolupat a la dècada de 1970 pel Dr. Eric Schopler. El TEACCH se centra en desenvolupar programes educatius per a la persona amb autisme en funció de les seves habilitats, interessos i necessitats. L’ensenyament estructurat és un dels seus pilars fonamentals. Quelcom diferent del mètode TEACCH és que es posa un èmfasi especial en fomentar els interessos i habilitats de cada persona, enlloc de concentrar-se només en solucionar els dèficits. Actualment, el programa TEACCH és conegut i aplicat en molts països del món, havent rebut nombrosos reconeixements internacionals.

L’objectiu principal del programa TEACCH és prevenir la institucionalització innecessària, ajudant a preparar les persones amb TEA per viure i treballar més efectivament a la llar, a l’escola i a la comunitat. Es posa émfasi especial en els plans individualitzats per ajudar les persones amb TEA a conviure d’una manera més efectiva, reduïnt o eliminant els comportaments no desitjats. S’entrena els pares i docents a treballar amb llurs fills i estudiants per control·lar els problemes de comportament i millorar les habilitats socials, de llenguatge i d’aprenentatge. D’aquesta manera, la persona amb TEA està preparada per a la seva ubicació a l’escola, en un taller protegit, en una feina amb recolzament, en una feina competitiva, en una llar compartida o en un altre marc de característiques comunitàries

Metodologia i objectius

El curs està orientat a professionals i famílies que treballen en l’educació de les persones amb TEA.

S’utilitzarà una metodologia dinàmica, amb exposicions a càrrec de la formadora recolzades en mitjans audiovisuals i exemples pràctics.

Es treballarà fonamentalment sobre tècniques d’ensenyament estructurat (organització de l’espai físic, desenvolupament de sistemes de treball, ús d’estímuls visuals, sistemes de treball de l’estructuració de l’ensenyament un-a-un, etc.).

Es proporcionaran eines per a l’aplicació eficaç del TEACCH i per a l’elaboració de dissenys individualitzats per a l’ensenyament d’habilitats que afavoreixin l’autonomia de la persona amb TEA.

Un cop finalitzat el curs, es lliurarà documentació de suport (documents, transparències, exemples d’imatges, materials de treball, etc.).

Continguts

  1. Introducció i context. Origen del moviment TEACCH, història i serveis que presta.
  2. Bases ideològiques i funcionals: filosofia, objectius fonamentals, principis i pautes generals d’intervenció.
  3. Comparació entre les tècniques educatives del TEACCH i les metodologies tradicionals.
  4. La cultura de l’autisme: la visió del TEACCH sobre les persones amb TEA.
  5. La piràmide TEACCH de l’ensenyament estructurat; tècniques específiques per a cada àrea:
    1. Estructura física o com organitzar l’espai.
    2. L’ estructuració del temps. Com elaborar agendes i com evolucionen amb l’ús.
    3. Els sistemes de treball estructurats: l’ús poderós de les rutines.
    4. Estructuració visual personalitzada. Exemples de materials i ajudes visuals.
    5. Informació visual: claus per a fer visuals els aprenentatges. Fotos d’entorns reals, materials reals elaborats per professionals, etc.
  6. Aplicació de la metodologia TEACCH en les intervencions en comunicació, social, conducta i habilitats acadèmiques (lectura, matemàtiques, etc.).

Destinataris:

  1. Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, vetlladors, monitors i personal de l’àmbit escolar.
  2. Professionals sanitaris: terapeutes ocupacionals, psicòlegs, logopedes, psicopedagogs, metges, etc.
  3. Familiars i, en general, qualsevol persona interessada en millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA.

El curs s’impartirà en castellà.

La ponent

Rosa Álvarez Pérez.

Llicenciada en Psicologia clínica per la Universitat de Sevilla i Màster en discapacitat, integració i necessitats especials per la Universitat de Cadis.

La seva experiència laboral gira entorn de les persones amb TEA. Des del 2002 és Directora tècnica de la Federación Autismo Andalucía. Anteriorment fou Assessora tècnica i psicòloga de l’Asociación Autismo Sevilla, i Directora del CEE Ángel Rivière. Des del 2008 també és professora associada al Departament de psicologia evolutiva i de l’educació de la Universitat de Sevilla. Ha format part de varis grups d’investigació i és coautora de vàries publicacions i traduccions sobre TEA.

http://www.autismoandalucia.org/

Dia

Dissabte 18 de maig de 2019

De 9’30 a 13’30 i de 15’00 a 18’00 hores.

Acreditació de 9 a 9’30 hores.

Preu net

85 €

Lloc

Auditori del Col·legi Major Sant Jordi

Passatge Ricard Zamora, 4-8

Barcelona

Metro: Maria Cristina L3-L9

Bus:

  • Diagonal: 6,7,33,34,63,67,68,78, T1, N12
  • Sarrià: 6, 34, 66, V7
  • Mitre: 70, H6
  • Prat de la Riba : V3
  • Flors i Calcat: L14 Baixbus (Bellvitge)

FGC: Metro del Vallès, L6, S5, S55. Estacions: Bonanova, Tres Torres.

Trambaix: Diagonal – L’ Illa

Com inscriure’s

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ.
  2. Educatio els enviarà un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebut el comprovant de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

Certificació del curs

Per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educació, els docents assistents hauran de realitzar i presentar un treball complementari, un cop finalitzada la fase presencial.

Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a l’adreça cursos@educatiocat.com. Malgrat que el curs s’imparteixi en castellà, el treball es podrà realitzar en català i de manera individual o col·lectiva entre varis assistents.

El reconeixement del Departament d’Educació es realitza via telemàtica i només s’atorga als docents. És molt important estar donat d’alta a la base del Departament amb les dades completes (veure el vostre compte xtec), a on podreu consultar la certificació del curs durant el mes següent després de què se celebri el curs. Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia del reconeixement al Departament i enviar-la al vostre email.

També poden rebre el reconeixement els/les tècnics d’educació infantil i les/els educadores sempre que tinguin compte xtec.

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s