Comprensió lectora. El que funciona.

Curs reconegut pel Departament d’Educació i bonificable per la Fundae des dels centres

 

PRESENTACIÓ

Pensem que la comprensió lectora és un aprenentatge bàsic i això pot ser enganyós. És cert que la lectura és una eina importantíssima per a l’aprenentatge, la informació, la comunicació i, fins i tot, per a l’entreteniment. Però aquí “bàsic” no és sinònim de “fàcil”. La lectura és una activitat complexíssima on es coordinen una gran quantitat de coneixements i processos. La seva millora requereix fer un treball extens, amb cura i planificat. Per molt que insistim en no veure-ho, les accions puntuals i les solucions fàcils, o els enfocaments revolucionaris no han estat eficaços per aconseguir millores.

Un punt de partida per a tractar la competència lectora d’una manera adequada és tenir clar quines actuacions han demostrat ser eficaces. Precisament, aquest curs se centra en vàries de les propostes que la investigació ha demostrat que poden ser útils per a millorar la comprensió lectora, especialment aquelles que van més enllà de la mecànica de la lectura (decodificació). Malgrat que això pugui semblar lluny del que passa a les aules, ens pot ajudar a respondre preguntes molt pràctiques i reals, com per exemple:

-Quines estratègies de comprensió s’han d’ensenyar?
-Quines són les més adequades per a cada edat?
-Com s’ensenyen les estratègies de comprensió?
-Com es treballa la comprensió inferencial?
-És útil motivar per a la lectura?

OBJECTIUS

  • Aproximar-se a la complexitat de la comprensió lectora i reconèixer els seus components bàsics, especialment aquells que poden ser millorats mitjançant una intervenció educativa.
  • Conèixer les actuacions que han demostrat de forma empírica produir millores en la comprensió lectora.
  • Comprendre la necessitat d’un treball equilibrat i articulat que tingui en compte els distints components de la comprensió lectora, considerant que tots són necessaris i que cap és suficient.

CONTINGUTS

  1. Models de components de la competència lectora: la concepció simple de la lectura i la concepció activa de la lectura.
  2. La millora del vocabulari: aprenentatge implícit, ensenyament explícit, ensenyament de morfologia, estratègia d’aclariments.
  3. La millora de la sintaxi, la baula perduda de la comprensió.
  4. El desenvolupament de l’habilitat inferencial.
  5. El coneixement de l’estructura dels textos.
  6. La comprensió estratègica i l’ensenyament d’estratègies de comprensió.
  7. El desenvolupament de la motivació per a la lectura.
  8. La lectura digital i la solució de problemes d’informació: valoració de la fiabilitat del text i lectura de textos múltiples. 

DESTINATARIS

  • Professionals educatius: mestres, professors, orientadors i educadors.
  • Familiars i qualsevol persona interessada en la temàtica del curs, sigui docent o no.

Aquest curs no es grava per protecció de les dades personals dels assistents i de la propietat intel·lectual del ponent. Un cop finalitzat el curs es compartirà la presentació exposada i altra documentació d’interès.

El curs s’impartirà en castellà. 

EL PONENT

Juan Cruz Ripoll

El Juan Cruz Ripoll Salceda és mestre, psicopedagog i doctor en educació. Treballa com a orientador acadèmic al Colegio Santa María la Real de Sarriguren (Navarra). Complementa aquesta labor amb la docència sobre el llenguatge, la lectura, la comprensió o dificultats d’aprenentatge en diversos cursos especialitzats a la  Universidad de Navarra, Universidad La Salle o Universidad de Las Américas i a nombroses accions de formació per al professorat i logopedes.

És soci de l’empresa Intralíneas S.L. que ofereix una plataforma online per al treball de la comprensió lectora. També és autor d’algunes obres d’investigació i manuals. Referents a la comprensió lectora es poden destacar:

Aguado, G., Ripoll, J. C. y Domezáin, M.J. (2011). Comprender el lenguaje haciendo ejercicios, 2ª ed. Madrid: ENTHA Ediciones.

Ripoll, J. C. y Aguado, G. (2015). Enseñar a leer. Cómo hacer lectores competentes, 2ª ed. Madrid: EOS.

Ripoll, J. C. (2019). Profe, eso no lo pone. La enseñanza de la comprensión inferencial. Pamplona: EUNSA.

Ripoll, J. C. (2019). Manual práctico para el desarrollo de la comprensión lectora. Una propuesta para la Educación Secundaria a partir del marco PISA. Madrid: Giunti-EOS.

Ripoll, J. C. (2023). Un marco para el desarrollo de la competencia lectora. Ministerio de Educación.

A més a més, realitza una notable labor de divulgació a través del blog “Comprensión lectora basada en evidencias” (https://clbe.wordpress.com).

DIA

Dissabte 11 de maig de 2024 

Horari de 9 a 14 i de 15 a 18 hores (amb pauses a cada bloc)

LLOC

Online en directe a través de la plataforma Zoom (places limitades)

Uns dies abans del curs rebreu un enllaç que us donarà accés a la reunió.

PREU NET

70 €

COM INSCRIURE’S 

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ.
  2. Educatio els enviarà, en un màxim de 24 hores, un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini màxim de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebut el comprovant de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

CERTIFICACIÓ DEL CURS

Assistents docents

Aquest curs està reconegut pel Departament d’Educació com a formació continuada del professorat no universitari, vàlid també per a tècnic/ques d’educació infantil i educadors/es. Hi tenen dret tots els docents, amb independència de si estan treballant o no o del tipus de centre on prestin serveis (públic, privat o concertat).

D’acord amb l’Ordre ENS/248/2012, de 20 d’agost per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educació, els docents assistents que vulgueu rebre aquest reconeixement, un cop finalitzada la fase presencial,  haureu de realitzar un treball complementari.

Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a l’adreça cursos@educatiocat.com. Malgrat que el curs s’imparteixi en castellà, el treball, naturalment,  es podrà realitzar en català i de manera individual o col·lectiva entre varis assistents. Aquest treball no rebrà correcció per part de la ponent, excepte quan sigui un qüestionari.

El reconeixement del Departament d’Educació es realitza via telemàtica i no s’envien certificats. El certificat del curs estarà disponible passats 30 dies d’haver-se celebrat al següent enllaç del Departament d’Educació:  Les meves activitats

En la següent adreça podeu sol·licitar l’alta d’usuari d’XTEC:  Alta XTEC .Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia en pdf del reconeixement al Departament d’Educació i enviar-la al vostre email. Els docents que no realitzeu el treball complementari no podreu optar al reconeixement del Departament d’Educació i rebreu per email un certificat d’assistència de la nostra entitat per 8 hores cursades.

Assistents no docents

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència per 8 hores cursades.

BONIFICACIONS DE LA FUNDAE  (s’ha de gestionar des dels centres)

Com em puc bonificar des del centre? 

Veieu-ho en el següent enllaç: La bonificació en 8 passos. 

 

Deixa un comentari