Integració sensorial i autisme

Curs reconegut pel Departament d’Educació i bonificable per la Fundae des dels centres

 

LA INTEGRACIÓ SENSORIAL i LES CARACTERÍSTIQUES NUCLEARS DE L’AUTISME

La contribució de la teràpia ocupacional a la comprensió i el benestar de les persones amb TEA

 

PRESENTACIÓ

La integració sensorial com a model de la pràctica de teràpia ocupacional té el seu origen en el treball de la Dra. A. Jean Ayres, terapeuta ocupacional i investigadora en neurociències que realitzà el seu treball de postdoctorat a l’Institut d’investigació del cervell de la Universitat de Califòrnia a Los Angeles.

La integració sensorial és “la capacitat d’integrar sensacions per al seu ús”, i es refereix tan a les sensacions de l’ambient circumdant com del propi cos. La Dra. Ayres identificà la presència de dificultats de processament sensorial en les persones amb autisme i aplicà amb èxit els principis de tractament de integració sensorial a aquest col·lectiu. Avui en dia, als Estats Units, la integració sensorial és un dels abordatges més sol·licitats per als seus nens per les famílies de persones amb autisme.

Actualment és universalment reconegut que les persones amb trastorns de l’espectre autista tenen diferències en la seva manera de modular les sensacions, tal com apareix reflectit al DSM-5. Conèixer aquestes diferències sensorials i aprendre a comprendre el seu impacte en l’experiència de la persona amb autisme és necessari per a qui treballi o convisqui amb ella.

OBJECTIUS

  • Conèixer la funció del procés d’integració sensorial en el desenvolupament infantil.
  • Conèixer la influència de les dificultats d’integració sensorial en el desenvolupament.
  • Conèixer les característiques de la integració sensorial en les persones amb autisme.
  • Conèixer estratègies sensorials i modificacions ambientals per a donar suport al benestar i la participació de la persona amb autisme en les activitats de la seva vida.

CONTINGUTS 

  • Integració sensorial, què és?
  • Fonaments bàsics de la teoria.
  • Contribució dels sentits propioceptiu, vestibular i tàctil al desenvolupament.
  • Què veiem quan el procés d’integració sensorial no es desenvolupa de manera típica.
  • Diferències sensorials en autisme i la seva contribució a les dificultats de comunicació, socials i interessos restringits/conductes estereotipades.
  • Modificacions ambientals que poden utilitzar-se per a donar suport a la participació de persones amb autisme que tenen dificultats de processament sensorial.
  • Estratègies sensorials i modificacions ambientals que poden usar altres professionals i famílies per a donar suport al desenvolupament i la participació de persones amb autisme que tenen dificultats de processament sensorial. 

A QUI VA DIRIGIT

  • Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, monitors i personal de l’àmbit escolar.
  • Professionals socio-sanitaris: terapeutes ocupacionals, psicòlegs, logopedes, psicopedagogs, pediatres, psiquiatres, treballadors socials, optometristes, etc.
  • Persones amb autisme i familiars i, en general, qualsevol persona interessada en millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA.

Aquest curs no es grava per protecció de les dades personals dels assistents i de la propietat intel·lectual de la ponent. Un cop finalitzat el curs es compartirà la presentació exposada i altra documentació d’interès.

El curs s’impartirà en castellà.  

LA PONENT 

Judith Abelenda

 

Es va graduar com a terapeuta ocupacional a Buenos Aires l’any 1985. S’especialitzà en salut mental a la Residència Interdisciplinària en Salut Mental, treballant amb nens, adolescents i joves amb trastorns psiquiàtrics severs.

Obtingué el Màster de Ciències en Teràpia Ocupacional a la Universitat d’Illinois a Chicago, UIC, als Estats Units, on fou assistent d’investigació del Dr. Gary Kielfhofner.

Treballà durant varis anys en el programa d’atenció precoç de l’estat d’Illinois, EEUU, integrant models de la pràctica en l’atenció de la primera infantesa. Ha impartit nombrosos cursos sobre el rol del terapeuta ocupacional en el treball amb nens molt petits.

A Califòrnia, EEUU, realitzà el curs universitari anomenat col·loquialment OT610. Aquest curs intensiu de quatre mesos de duració, creat l’any 1977 per la doctora Jean Ayres, s’imparteix a la Universitat del Sud de Califòrnia integrant teoria i intervenció en integració sensorial.

Entre els anys 2013 i 2014 realitzà el Certificat de Pràctica Avançada en Autisme a la facultat de teràpia ocupacional de la Universitat Thomas Jefferson, de Pensilvània, EEUU, sota la tutela de la Dra. Zoe Mailloux.

És Experta i Formadora Líder en el model DIRFloortime®.

És professora invitada del SeminarInstitut de Viena, Àustria. Ha escrit diversos articles per a publicacions científiques sobre l’aplicació de la teràpia ocupacional a diferents poblacions.

Divideix el seu temps professional entre l’activitat clínica al seu centre Uutchi Desarrollo Infantil, a Vitòria-Gasteiz, i l’activitat docent, impartint xerrades i cursos de formació a  professionals i familiars sobre desenvolupament infantil, joc, atenció precoç i integració sensorial a Espanya, Europa i Sud-Amèrica. 

DIA

Dissabte 25 de maig de 2024 

Horari de 9 a 14 hores i de 15 a 18 hores (amb descansos a cada part)

Connexió oberta a partir de les 8,45 hores. 

LLOC

Online a través de la plataforma Zoom (places limitades)  

Un dia abans del curs enviarem l’enllaç que dóna accés a la formació.

PREU NET

70 €

COM INSCRIURE’S

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ.
  2. Educatio els enviarà, en un màxim de 24 hores, un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini màxim de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebut el comprovant de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

CERTIFICACIÓ DEL CURS

Assistents docents

Aquest curs està reconegut pel Departament d’Educació com a formació continuada del professorat no universitari, vàlid també per a tècnic/ques d’educació infantil i educadors/es. Hi tenen dret tots els docents, amb independència de si estan treballant o no o del tipus de centre on prestin serveis (públic, privat o concertat).

D’acord amb l’Ordre ENS/248/2012, de 20 d’agost per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educació, els docents assistents que vulgueu rebre aquest reconeixement, un cop finalitzada la fase presencial,  haureu de realitzar un treball complementari.

Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a l’adreça cursos@educatiocat.com. Malgrat que el curs s’imparteixi en castellà, el treball, naturalment,  es podrà realitzar en català i de manera individual o col·lectiva entre varis assistents. Aquest treball no rebrà correcció per part de la ponent, excepte quan sigui un qüestionari.

El reconeixement del Departament d’Educació es realitza via telemàtica i no s’envien certificats. El certificat del curs estarà disponible passats 30 dies d’haver-se celebrat al següent enllaç del Departament d’Educació:  Les meves activitats

En la següent adreça podeu sol·licitar l’alta d’usuari d’XTEC:  Alta XTEC .Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia en pdf del reconeixement al Departament d’Educació i enviar-la al vostre email. Els docents que no realitzeu el treball complementari no podreu optar al reconeixement del Departament d’Educació i rebreu per email un certificat d’assistència de la nostra entitat per 8 hores cursades. 

Assistents no docents

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència per 8 hores cursades.

BONIFICACIONES DE LA FUNDAE  (s’ha de gestionar des dels centres)

Aquest curs es pot bonificar al 100% per la Fundae.

Com em puc bonificar des del centre? 

Veieu-ho en el següent enllaç: La bonificació en 8 passos.  

Deixa un comentari