Tinc un alumne amb TEA (Marlene Horna)

Curs reconegut pel Departament d’Educació REC0573239 i bonificable per la Fundae fent la gestió des dels centres.

 

PRESENTACIÓ

El Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA) és, sense dubte, un dels temes que a l’actualitat està despertant més interès entre investigadors i especialistes de tots els àmbits: sanitari, social i, també, educatiu. El gran augment en la prevalença d’aquest trastorn (que s’estima en almenys 1 de cada 100 persones) ha tingut també el seu reflex a les aules, el que ha convertit gairebé en una excepció el docent que no ha tingut o hagi de tenir a curt termini un alumne en l’espectre de l’autisme.

La comprensió del particular estil cognitiu, forma de relacionar-se, i punts forts i reptes d’aquest alumnat per part de tota la comunitat educativa serà clau per a poder proporcionar-los l’atenció i els recolzaments especialitzats, que garanteixin la igualtat d’oportunitats, la participació a la vida escolar, la consecució dels aprenentatges acadèmics i del seu benestar emocional.

La gran heterogeneïtat d’aquest alumnat abraça des de persones sense llenguatge i/o discapacitat intel·lectual associada, a persones amb un desenvolupament intel·lectual molt superior a la mitjana.

El món necessita tot tipus de ments i, sense dubte, les persones amb TEA són persones particularment interessants que tenen molt a oferir.

OBJECTIUS

L’objectiu general del taller és el de facilitar als professionals coneixements i eines basades en l’evidència científica sobre el Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA), que permetin desenvolupar una intervenció educativa adequada per a aquest alumnat en el marc general de la inclusió.

Són objectius específics:

  • Comprendre el seu particular estil cognitiu i les principals teories explicatives sobre l’autisme.
  • Garantir el seu benestar emocional i fomentar les relacions amb els seus companys.
  • Conèixer les principals estratègies d’aprenentatge.
  • Dotar als entorns d’accessibilitat i comprensió.
  • Dissenyar recolzaments per a l’autonomia i l’aprenentatge.

CONTINGUT

  1. COMPRENENT ALS NOSTRES ALUMNES.
  • Estil cognitiu i les seves implicacions en l’aprenentatge.
  • Les alteracions sensorials.
  • El benestar emocional.
  1. LA PREPARACIÓ DE L’ARRIBADA DE L’ALUMNE AL CENTRE I LES PRIMERES INTERVENCIONS.
  • La reunió amb la família.
  • La visita prèvia.
  • El paper dels professionals.
  1. LA IMPORTÀNCIA DE L’ESTRUCTURACIÓ AMBIENTAL I ELS RECOLZAMENTS VISUALS.
  • Estructuració física.
  • Horaris
  • Sistemes de treball.
  1. ESTRATÈGIES ÚTILS D’ENSENYAMENT I APRENENTATGES ACADÈMICS.
  • Estratègies generals d’intervenció: el moldejament, l’encadenament endarrere, l’espera estructurada i altres tècniques d’ensenyament.
  • La lectura.
  • L’escriptura i producció escrita.
  • Les “claus mestres”.
  1. ELS EXÀMENS I LES AVALUACIONS.
  • Les dificultats més habituals.
  • Recolzaments i adaptacions.
  1. ELS PATIS D’ESBARJO I ALTRES MOMENTS POC ESTRUCTURATS DE LA JORNADA.
  • L’organització dels patis d’esbarjo.
  • Excursions i altres dies especials.

METODOLOGIA

L’enfocament del taller serà eminentment pràctic. S’explicaran els continguts a partir d’exemples, d’experiències i casos reals, preferentment, en l’àmbit educatiu però també en altres àmbits de la vida dels alumnes amb TEA i de llurs famílies. A més, es presentaran alguns exemples d’estratègies a través de vídeos. Al finalitzar el curs es lliurarà la presentació i un ampli paquet de materials.

LA PONENT

Marlene Horna Castiñeiras

Llicenciada en Psicologia Clínica i Social, Diploma d’Estudis Avançats i Màster en Atenció Primerenca per la Universitat de Santiago de Compostela. Durant varis anys va treballar realitzant diagnosi, intervenció, orientació i formació en la Unitat d’Atenció Primerenca de la Universitat de Santiago de Compostela. Continuà la seva labor professional com a orientadora tècnica en l’equip de l’associació ASPANAES. Actualment treballa de forma particular i a l’associació BATA donant recolzament a persones amb TEA i a llurs famílies en els seus entorns naturals (escola, llar, comunitat).  Té una àmplia experiència com a formadora en multitud de cursos promoguts per diverses associacions, institucions i universitats.

DESTINATARIS

  • Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, vetlladors, monitors i personal de l’àmbit escolar.
  • Professionals sanitaris: terapeutes ocupacionals, psicòlegs, logopedes, psicopedagogs, metges, etc.
  • Familiars i, en general, qualsevol persona interessada en millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA.

El curs s’impartirà en castellà.

DIA

Dissabte 28 de setembre de 2019

De 9’30 a 13’30 i de 15’00 a 18’00 hores.

Acreditació a partir de les 9 hores.

PREU NET

85 €

LLOC

Auditori del Col·legi Major Sant Jordi

Passatge Ricard Zamora, 4-8

Barcelona

Metro: Maria Cristina L3-L9

Bus:

  • Diagonal: 6,7,33,34,63,67,68,78, T1, N12
  • Sarrià: 6, 34, 66, V7
  • Mitre: 70, H6
  • Prat de la Riba : V3
  • Flors i Calcat: L14 Baixbus (Bellvitge)

FGC: Metro del Vallès, L6, S5, S55. Estacions: Bonanova, Tres Torres.

Trambaix: Diagonal – L’ Illa

COM INSCRIURE’S

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ.
  2. Educatio els enviarà un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebut el comprovant de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

CERTIFICACIÓ DEL CURS

Per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educació, els docents assistents hauran de realitzar i presentar un treball complementari, un cop finalitzada la fase presencial.

Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a l’adreça cursos@educatiocat.com. Malgrat que el curs s’imparteixi en castellà, el treball es podrà realitzar en català i de manera individual o col·lectiva entre varis assistents.

El reconeixement del Departament d’Educació es realitza via telemàtica i només s’atorga als docents. És molt important estar donat d’alta a la base del Departament amb les dades completes (veure el vostre compte xtec), a on podreu consultar la certificació del curs durant el mes següent després de què se celebri el curs. Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia del reconeixement al Departament i enviar-la al vostre email.

També poden rebre el reconeixement els/les tècnics d’educació infantil i les/els educadores sempre que tinguin compte xtec.

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència.

 

Anuncis

Un pensament sobre “Tinc un alumne amb TEA (Marlene Horna)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s