Posem-nos en marxa: Detecció i intervenció precoç en el TEA

Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament REC0263239

 

Presentació

El trastorn de l’espectre de l’autisme (TEA) és una alteració del neuro-desenvolupament que presenta símptomes que es poden apreciar a una edat primerenca, tot i que no són homogenis ni iguals per a tots els nens. La detecció d’aquests és fonamental per poder arribar a un diagnòstic que permeti la intervenció precoç, fonamental per al pronòstic de l’infant afectat.

En les primeres etapes, els professionals del món educatiu obtenen una informació essencial en aquest procés, tant per la seva formació sobre el desenvolupament natural dels nens, com sobre el comportament de cada infant en l’entorn social de l’escola.

Per la seva banda, els pares observen desconcertats indicadors d’alarma de difícil interpretació per les peculiaritats i la complexitat d’aquest trastorn, i inicien un pelegrinatge per les institucions sanitàries, educatives i d’àmbit social buscant respostes en un moment molt difícil per a les famílies.

Aquest curs pretén ser una orientació en els primers moments a totes aquelles persones que detecten símptomes d’alarma que podrien ser indicadors d’alteracions socials: personal docent, sanitari i familiars dels nens i nenes.

El contingut, des de la detecció i el diagnòstic fins a la recerca dels recursos i els tractaments més efectius, anirà destinat a implantar estratègies que donin el màxim d’oportunitats a l’infant i marquin la diferència en el seu pronòstic futur.

Posem-nos en marxa !

Contingut

  1. EL DESENVOLUPAMENT PSICOLÒGIC INICIAL: SENYALS D’ALERTA
  • Senyals d’alerta en nens/es amb retard del desenvolupament
  • Senyals d’alerta en nens/es sense retard del desenvolupament
  1. QUÈ ÉS EL TEA?
  • Concepte i criteris diagnòstics
  • Clínica (simptomatologia)
  • Heterogeneïtat del trastorn
  1. IMPORTÀNCIA DE LA DETECCIÓ PRECOÇ
  • Detecció precoç i intervenció precoç
  • Detecció precoç i pronòstic
  1. DETECCIÓ PER PART DE LA FAMÍLIA. QUÈ FER?
  • A qui consultar: professionals, associacions, la informació a Internet
  1. DETECCIÓ PER PART D’UN PROFESSIONAL (pediatre, educador/a)          QUÈ I COM COMUNICAR A LA FAMÍLIA.
  1. PRIMERES ACTUACIONS
  • El paper dels metges
  • Els serveis de detecció i intervenció precoç (CDIAPS). Les tècniques d’intervenció amb evidència científica.
  • Serveis especialitzats en TEA
  • Escola bressol, sí o no?
  • La preparació per a l’escolaritat. Els EAP’s. La inclusió escolar
  1. L’AVALUACIÓ INICIAL 
  • Proves de cribratge (screening)
  • Instruments diagnòstics específics
  • Avaluació clínica
  • Avaluació cognitiva
  • Proves mèdiques
  1. LA INTERVENCIÓ INICIAL
  • L’assessorament familiar: suport psicològic, programa psicoeducatiu, suport social formal i informal, activitats d’oci, festes i vacances escolars
  • L’assessorament al centre escolar: recursos (humans i materials), adaptació de programes, relació amb la família

Objectius del curs 

  • Que els participants coneguin l’estat actual de coneixements del concepte i les característiques clíniques del TEA
  • Que sàpiguen distingir entre els signes inicials de TEA dels nens/es amb un desenvolupament cognitiu normotípic, dels d’aquells amb un desenvolupament retardat.
  • Que puguin reflexionar sobre les actuacions inicials més adients dels diferents professionals i famílies, amb posterioritat a la detecció del trastorn.
  • Que coneguin els instruments estandarditzats més adequats per a l’avaluació del TEA.
  • Que reflexionin al voltant de les línies mestres de les intervencions inicials.

Destinataris

El curs està dirigit a docents dels primers nivells educatius, a familiars de persones amb TEA, orientadors, psicòlegs, pedagogs, logopedes, EAP, CDIAP, pediatres, professionals del sector sanitari, estudiants dels graus universitaris d’educació, pedagogia i psicologia.

Aquest curs està obert a tothom que hi vulgui participar, sigui o no docent.

El ponent

FRANCESC CUXART

  • Doctor en psicologia per la UAB.
  • Psicòleg consultor de la xarxa de serveis Autisme la Garriga.
  • Professor de la UAB.
  • Director tècnic de la xarxa de serveis Autisme la Garriga (1982-92).
  • Vicepresident del Comitè Científic de l’associació ARAPI (França).
  • Membre de les següents associacions científiques: AETAPI (Asociación Española de Terapeutas de Autismo). Sociedad Española de           Psiquiatría Infanto. Juvenil. Societat Catalana de Psiquiatria Infanto-Juvenil. Societat Catalana de Qualitat Assistencial.
  • Responsable tècnic de diversos programes transnacionals (Leonardo, Gruntdvig) finançats per la Comissió Europea.
  • Membre del Grup de Treball responsable del elaboració del pla d’atenció integral a les persones amb TEA (Generalitat de Catalunya. 2009-12).
  • Docent habitual de postgraus i màsters de psicopatologia infantojuvenil.
  • Autor de nombroses publicacions en l’àmbit de l’autisme i sobre temes molt diversos: detecció, diagnòstic, intervenció, adults i família.

Dia

Dissabte 30 de setembre de 2017

De 9’30 a 13’30 i de 15’00 a 18’00 hores.

Acreditació de 9 a 9’30 hores.

Lloc

Col·legi Major Sant Jordi

Passatge Ricard Zamora, 4-8

Barcelona

http://cmsantjordi.ub.edu/Localitzacio

Preu net

75 euros.

Certificació

Per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Ensenyament, els docents assistents hauran de realitzar i presentar un treball complementari, un cop finalitzada la fase presencial.

Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a l’adreça cursos@educatiocat.com.

El reconeixement del Departament d’Ensenyament és realitza per via telemàtica i només s’atorga als docents. És molt important estar donat d’alta a la base del Departament d’Ensenyament amb les dades completes (comproveu el vostre compte xtec),  on podreu consultar la certificació del curs transcorregut un mes des de la seva celebració.

També poden rebre el reconeixement els tècnics d’educació infantil.

Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia del reconeixement al Departament i enviar-la al vostre email.

Als assistents no docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència.

Com inscriure’s

1. Ompli el formulari d’inscripció.
2. Educatio els enviarà un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini de 15 dies.
3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
4. Un cop rebuda la confirmació de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Les places seran limitades i s’inscriurà per rigorós ordre de recepció del pagament.

Nota important: el formulari d’inscripció no funciona amb Chrome 23, Firefox 23, Internet Explorer 9 ni Safari 6, ni amb les versions anteriors d’aquests navegadors. Hauràs d’actualitzar el teu navegador per a poder utilitzar aquest formulari.

Si ho prefereix ens pots fer arribar les dades del formulari a info@educatiocat.com

 

 

De conformitat amb la Llei orgànica de protecció de dades personals, vostè dóna el seu consentiment per al tractament de les dades personals aportades en aquest formulari. Aquestes seran incorporades al fitxer d’Educatio, inscrit al Registre General de l’Agencia Espanyola de Protecció de Dades. Les seves dades seran utilitzades en la gestió de la seva sol·licitud i per a informar-li de la impartició de properes activitats formatives.

L’informem que podrà exercir els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició establerts a la Llei esmentada mitjançant correu electrònic adreçat a info@educatiocat.com

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s