Les funcions executives (Juan Cruz Ripoll)

Curs reconegut pel Departament d’educació i bonificable per la Fundae des dels centres

 

EL REPTE DE MILLORAR LA FUNCIÓ EXECUTIVA

Presentació

El concepte de funció executiva o funcions executives ha irromput recentment en les disciplines que estudien el comportament i l’aprenentatge de les persones. Es recorre a la funció executiva per a explicar característiques dels trastorns de l’espectre autista (TEA), del llenguatge, l’aprenentatge o del TDAH. També s’ha trobat que, en persones que no tenen cap d’aquestes condicions, les funcions executives incideixen directament en el rendiment acadèmic, l’èxit laboral, les relacions socials i personals, la salut i la qualitat de vida en general.

Malgrat la importància d’aquest concepte, sovint és entès de forma superficial o confosa. Encara no hi ha un acord sobre quins components té, com es relacionen entre ells i amb altres conceptes com l’autocontrol, la moderació i la perseverança.

Un cop el concepte de funcions executives comença a ser conegut no és estrany que ens preguntem què es pot fer per millorar-les i quins efectes tenen aquestes millores. La investigació realitzada als últims anys sembla mostrar que és possible entrenar i millorar la funció executiva.

Els resultats d’aquest entrenament sobre la conducta i el rendiment de les persones ens permeten conèixer diferents recursos, estratègies i activitats per a la millora de la funció executiva. D’altra banca, existeixen possibilitats prometedores per transferir l’entrenament de la funció executiva a millores en la vida pràctica de les persones. Aquest és el cas de la metacognició o la reflexió sobre la relació entre les habilitats que s’estan entrenant i la vida diària. Una altra via efectiva és l’entrenament directe ens els contextos i amb les activitats reals als que s’enfronten les persones.

Pot ser que recorrent aquests camins ens trobem fent coses molt similars a les que fèiem quan ens dedicàvem a “crear hàbits”, “educar el caràcter” o a “desenvolupar la força de voluntat”? S’ha convertit la funció executiva en un calaix de sastre on hem anat ficant habilitats inconnexes què no sabíem com qualificar?  O, potser estem davant de quelcom nou que hem d’incorporar a l’educació?

Objectius

  1. Conèixer que és la funció executiva, els seus components i les seves manifestacions.
  2. Relacionar la funció executiva amb altres conceptes similars procedents de la tradició educativa i humanística.
  3. Experimentar algunes de les proves que s’utilitzen per avaluar la funció executiva infantil.
  4. Familiaritzar-se amb alguns programes educatius dissenyats per a millorar la funció executiva.
  5. Conèixer i practicar algunes activitats per al desenvolupament d’aspectes concrets de la funció executiva.
  6. Identificar situacions i aspectes de la vida diària que poden ser útils per al desenvolupament de la funció executiva.
  7. Conèixer alguns recursos pal·liatius per solucionar problemes derivats d’una baixa habilitat executiva.

Continguts

  • La funció executiva o les funcions executives: concepte i relació amb altres habilitats, com el rendiment i amb la conducta.
  • Components principals de la funció executiva: inhibició, control de l’atenció, memòria de treball, flexibilitat i planificació.
  • Les funcions executives fredes i les funcions executives càlides.
  • Tasques per a l’avaluació i el desenvolupament de les funcions executives.
  • Activitats d’inhibició i el control atencional: tasques d’interferència, Go/No-go i demora de la gratificació.
  • Tasques de memòria de treball: tasques de span i amb elements inversos.
  • Activitats de flexibilitat: tasques de cartes, senders.
  • Tasques de planificació: tasques de torres.
  • Programes educatius per al desenvolupament de la funció executiva: Tools of the mind, Dawson-Guare, PATHS, Montessori, Incredible years/CSRP.
  • Punts en comú entre els programes educatius.
  • Entrenament de pares.
  • Altres activitats indirectes per a la millora de la funció executiva: auto-instruccions i auto-regulació, activitat física, joc, meditació.
  • Alguns programes: ETAM/GAIM, TEAMS/ENGAGE.
  • Entrenament directe de la funció executiva.
  • Programes: Cogmed, Learning Rx, Pay Attention!
  • Altres activitats d’entrenament directe.
  • L’entrenament directe a la vida diària.
  • Recursos pal·liatius: recordatoris i ajudes visuals; ajudes per a l’organització.

A qui va dirigit

Aquest curs va dirigit a mestres i professors, orientadors, psicòlegs, pedagogs, psicopedagogs, logopedes i a qualsevol professional de l’àmbit educatiu. També a les famílies.

És un curs obert a qualsevol persona interessada en el tema sigui o no docent.

Aquest curs s’impartirà en castellà.

El ponent

Juan Cruz Ripoll

Actualment és orientador escolar al Colegio Santa María la Real de Sarriguren i professor associat a la Universidad de Navarra.

Mestre, especialitzat en audició i llenguatge, psicopedagog i doctor en educació.

Des del seu blog https://clbe.wordpress.com  (Comprensión lectora basada en evidencias) comparteix tota classe de materials propis per a fomentar la comprensió lectora basada en evidències.

Recentment ha publicat el llibre “Profe, eso no lo pone. Enseñanza de la comprensión inferencial”

Publicacions destacades

  • Aguado, G., Ripoll, J.C. y Domezáin, M.J. (2011). Comprender el lenguaje, 2ª ed. Madrid: ENTHA Ediciones.
  • Ripoll, J.C. y Aguado, G. (2015). Enseñar a leer. Cómo hacer lectores competentesMadrid: EOS.
  • Ripoll, J.C. (2019) Profe, eso no lo pone. La enseñanza de la comprensión inferencial. Eunsa.
  • Ripoll, J.C. y Aguado, G. (2014). La mejora de la comprensión lectora en español: un metaanálisis. Revista de Psicodidáctica, 19(1), 2744.
  • Ripoll, J.C. (2014). ¿Existen métodos de mejora de la comprensión lectora en español y basados en evidencias? Investigaciones Sobre Lectura, 2, 4452.
  • Ripoll, J.C. y Aguado, G. (2016). Eficacia de las intervenciones para el tratamiento de la dislexia: una revisión. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología36(2), 85100.
  • Ripoll, J.C. (2016). ¿Sabemos cómo mejorar la comprensión? Revista de Logopedia,Foniatría y Audiología, 36(3), 101102.
  • Ripoll, J.C.Comprensión lectora basada en evidencias https://clbe.wordpress.com/

Premis i reconeixements: 

  • Certificación de Buena Práctica Leer.esconcedida el 30/13/2013 pel Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa.

Dia

Dissabte 6 d’abril de 2019

De 9’30 a 13’30 i de 15’00 a 18’00 hores.

Acreditació a partir de les 9 hores.

Lloc

Universitat Pompeu Fabra Campus de la Ciutadella

Edifici nº13 Ramon Turró

c/ Ramon Turró, 3

Barcelona

Planell del Campus de la Ciutadella

Preu net

85 euros.

COM INSCRIURE’S

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ.
  2. Educatio els enviarà un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebuda la confirmació de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

CERTIFICACIÓ DEL CURS

Per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educacióels docents assistents que vulguin rebre el reconeixement del Departament, hauran de realitzar i presentar un treball complementari un cop finalitzada la fase presencial.

Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies al correu cursos@educatiocat.com. El treball es podrà realitzar de manera individual o col·lectiva entre varis assistents.

El reconeixement del Departament d’Ensenyament es realitza via telemàtica i només s’atorga als docents que facin el treball complementari. És molt important estar donat d’alta a la base del Departament amb les dades completes (veure el vostre compte xtec), a on podreu consultar la certificació del curs durant el mes següent després de què se celebri. Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia del reconeixement al Departament i enviar-la al vostre email.

També poden rebre el reconeixement els/les tècnics d’educació infantil i els/les educadores sempre que tinguin compte xtec.

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s