Construïm matemàtiques (primària)

Curs reconegut pel Departament d’Educació i bonificable per la Fundae

 

PRESENTACIÓ

La Malena Martín presentarà orientacions, materials i activitats per tal que els nens i nenes de totes les etapes d’educació primària, construeixin el seu propi coneixement, descobrint les propietats i els conceptes matemàtics.

Utilitzarem materials manipulatius i jocs perquè permeten visualitzar i tocar les idees abstractes i perquè són propostes que motiven i animen als estudiants a esforçar-se i a implicar-se en el seu aprenentatge.

CONTINGUTS 

I. LES BASES

Veurem unes matemàtiques vives, aplicades i útils per a la vida.

L’objectiu fonamental és oferir als nens i nenes activitats que despertin i mantinguin l’interès, l’entusiasme i l’impuls per a avançar en l’aprenentatge de les matemàtiques.

II. RAONAMENT LÒGIC

Coneixerem què és un material lògicament estructurat, com fabricar-lo i quines activitats es poden proposar per tal que els nens i nenes desenvolupin les seves capacitats lògiques.

Jugarem amb els blocs lògics, amb anelles i amb targetes, daus i ruletes dels atributs i descobrirem que aquest material és molt útil per a treballar la lògica a totes les edats.

III. GEOMETRIA

La geometria no s’aprèn veient il·lustracions boniques en un llibre de text ni memoritzant nombres i fórmules. Existeix una regla d’or senzilla que provoca que els nens descobreixin la geometria i construeixin els conceptes per si mateixos.

Ens posarem en mode investigador i amb materials senzills fets amb cartolines, treballarem la classificació i el descobriment de les principals propietats geomètriques.

Utilitzarem materials universals per a aprendre geometria com els blocs geomètrics, els policubs o els pentòminos. I jugarem amb propostes innovadores com els jocs que combinen la lògica, la geometria i la resolució de problemes, com el Rush Hour, el Colour Code, el Tantrix o el Polyssimo.

IV. CÀLCUL: NÚMEROS I OPERACIONS

Reflexionarem sobre la necessitat d’ensenyar algoritmes escrits a l’escola, quines alternatives existeixen o com es pot millorar la didàctica dels algoritmes tradicionals.

Veurem com treballar la construcció dels números d’una, dues i tres xifres, la seva composició i descomposició amb les regletes numèriques, el material base 10 i les targetes de números.

Descobrirem com desenvolupar el sentit numèric dels nens i nenes amb materials clàssics com la recta numèrica, el tauler numèric o la balança numèrica. Aquests materials afavoreixen la comprensió de les operacions tant mentals com escrites i desenvolupen el raonament lògic perquè treballen amb patrons numèrics.

A més, veurem com incentivar, desenvolupar i consolidar el càlcul mental amb jocs clàssics com els daus i les baralles de cartes, així com propostes interessants comercialitzades.

LA PONENT

→ Malena Martín és llicenciada en matemàtiques per la Universitat de Barcelona, professora de matemàtiques de secundària i investigadora en educació activa.

→ Treballa en l’àrea de matemàtiques manipulatives i  vivencials i  es dedica a la formació de tot tipus de persones (docents, famílies, psicòlegs, educadors socials, optometristes, etc.) que volen treballar les matemàtiques afavorint l’acció creativa i investigadora dels nens i les nenes.

→ Des de la seva pàgina web, Aprendiendo Matemáticas, divulga una altra manera d’ensenyar i aprendre matemàtiques. Allà hi presenta tant una metodologia més lliure i activa com recursos pràctics per a portar a l’aula o a casa.

→ El curs “Matemàtiques manipulatives” sorgeix d’aquest mateix esperit: oferir recursos i orientacions per a aconseguir un entorn d’aprenentatge on el nen s’ho passi bé  i aprengui matemàtiques respectant el seu ritme i interessos.

El curs s’impartirà en castellà.

DESTINATARIS

El curs va destinat a mestres de tota l’etapa d’educació primària però també per a educació especial, a estudiants, a qualsevol docent i a pares i mares interessats en voler oferir als infants l’oportunitat d’aprendre les matemàtiques “fent-les”. Aquest curs és obert a tothom, sigui o no sigui docent.

El curs s’impartirà en castellà.

DIA

Dissabte 18 d’abril de 2020

AJORNAT

ES COMUNICARÀ UNA NOVA DATA

De 9’30 a 13’30 i de 15’00 a 18’00 hores.

Acreditació a partir de les 9 hores.

LLOC

Universitat Pompeu Fabra Campus de la Ciutadella

Edifici nº40 Roger de Llúria 

Aula 40012 de la planta baixa

c/ Ramon Trias Fargas, 25-27

Barcelona

Mapa del Campus

PREU NET

85 euros.

COM INSCRIURE’S

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
  2. Educatio els enviarà un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebuda la confirmació de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

CERTIFICACIÓ DEL CURS

Assistents docents

Aquest curs està reconegut pel Departament d’Educació com a formació continuada del professorat no universitari, vàlid també per a tècnic/ques d’educació infantil i educadors/es. Hi tenen dret tots els docents, amb independència de si estan treballant o no o del tipus de centre on prestin serveis (públic, privat o concertat).

D’acord amb l’Ordre ENS/248/2012, de 20 d’agost per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educació, els docents assistents que vulgueu rebre aquest reconeixement, un cop finalitzada la fase presencial,  haureu de realitzar un treball complementari. Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a l’adreça cursos@educatiocat.com. El treball es podrà realitzar de manera individual o col·lectiva entre varis assistents. Aquest treball no rebrà correcció per part de la ponent.

El reconeixement del Departament d’Educació es realitza via telemàtica i no s’envien certificats. El certificat del curs estarà disponible passats 30 dies d’haver-se celebrat al següent enllaç del Departament d’Educació:  Les meves activitats

En la següent adreça podeu sol·licitar l’alta d’usuari d’XTEC:  Alta XTEC . Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia en pdf del reconeixement al Departament d’Educació i enviar-la al vostre email. Els docents que no realitzeu el treball complementari no podreu optar al reconeixement del Departament d’Educació i rebreu per email un certificat d’assistència de la nostra entitat per 7 hores cursades.

Assistents no docents

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència per 7 hores cursades.

Bonificacions de la FUNDAE  (s’ha de gestionar des dels centres)

Com em puc bonificar des del centre? Veieu-ho en el següent enllaç:

La bonificació en 8 passos

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s