Tinc a la classe un alumne amb TEL

Curs reconegut pel Departament d’Educació i bonificable per la Fundae des dels centres

   

PRESENTACIÓ

La presència d’alumnes amb diferents trastorns del llenguatge i de la comunicació és una realitat en els centres educatius.

En molts casos, aquest alumne, en especial el que presenta Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) passa desapercebut sense rebre la resposta educativa adequada.

El TEL està sent detectat massa tard, sigui pel caràcter subtil dels seus símptomes a les primeres edats, perquè no es coneixen els símptomes primerencs, o bé, perquè encara es manté el principi de “Si no parla…ja parlarà, esperarem a veure si millora”.

Per la seva banda, el docent d’aula amb una alumne amb TEL troba a faltar pautes, estratègies i eines efectives per a poder atendre el seu alumne, junt amb els altres vint-i-cinc o més nens i nenes de la classe.

El cas és que, per diversos motius, els alumnes amb TEL, són detectats de manera tardana, no reben una resposta educativa adequada en el context escolar i, en definitiva, les seves necessitats educatives especials no són ateses.

Aquesta jornada pretén principalment això: dotar als docents d’aula de pautes, estratègies i eines bàsiques per a atendre de manera eficaç aquests nens i nenes.

També vol oferir als orientadors educatius, els senyals d’alerta primerencs per a detectar el TEL i oferir una proposta de procediment per a realitzar l’avaluació psicopedagògica d’aquest alumnat.

La finalitat última d’aquesta jornada formativa és contribuir a la inclusió real dels nens i nenes amb TEL al sistema educatiu.

APRENENTATGES

El curs pretén que els participants adquireixin els aprenentatges per a respondre a aquestes necessitats i inquietuds:

  • Quins són els símptomes diana del trastorn específic del llenguatge?
  • A quins signes d’alarma han d’estar atents els docents, especialment a educació infantil?
  • Quin podria ser el protocol bàsic per a realitzar l’avaluació psicopedagògica d’un infant amb trastorn de llenguatge?
  • Quins instruments d’avaluació psicopedagògica es poden utilitzar?
  • Quins factors associats o contribuents també s’haurien de valorar?
  • Quines haurien de ser les primeres actuacions quan es detecta la presència d’un trastorn de llenguatge?
  • Quines són les pautes i estratègies que tot docent ha de seguir quan té un infant amb TEL a l’aula?
  • Quines activitats es poden realitzar a l’aula per a estimular i desenvolupar el vocabulari?
  • Quines activitats es poden realitzar a l’aula per a millorar les construccions sintàctiques? I per a millorar la comunicació social i els aspectes pragmàtics? I l’expressió verbal en general?
  • Com abordar la lectoescriptura?
  • Com adaptar els exàmens als alumnes amb TEL?
  • Quins aspectes s’han de tenir en compte a la tutoria amb les famílies?
  • Quins altres recursos materials hi ha?
  • I si en volem saber més?

CONTINGUTS

Els aprenentatges es desenvoluparan en els següents blocs de contingut.

1ER BLOC: INTRODUCCIÓ

  • Presentació i consideracions prèvies.
  • Les dimensions del llenguatge.
  • Els trastorns del llenguatge i la comunicació.

2ON BLOC: LA DETECCIÓ PRIMERENCA I AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA

  • Símptomes principals del TEL.
  • Els senyals d’alarma per als docents d’educació infantil.
  • Protocol d’avaluació psicopedagògica que es pot seguir.
  • Proves psicomètriques i no psicomètriques que es poden utilitzar.
  • Diagnòstic diferencial: retard del llenguatge, TEL o TEA.
  • Idees clau per a l’informe psicopedagògic.

3ER BLOC: LA RESPOSTA EDUCATIVA A L’AULA ORDINÀRIA

  • Com organitzar la intervenció educativa.
  • Les primers mesures a l’aula.
  • Pautes que tot docent ha de seguir a l’aula ordinària.
  • Recomanacions que el tutor ha de donar a les famílies.
  • Activitats per a treballar el vocabulari a l’aula.
  • Activitats per a treballar les construccions sintàctiques i l’expressió verbal a l’aula.
  • Activitats per a millorar la comunicació social a l’aula.
  • Activitats per a treballar els aspectes pragmàtics i de comunicació no verbal a l’aula.
  • Alguns criteris per a abordar la lectoescriptura.
  • Mesures per a gestionar problemes de conducta.
  • L’adaptació d’exàmens.

4ART BLOC: CONCLUSIONS

  • Tinc un alumne amb TEL. Per on començo?
  • Bibliografia per a saber-ne més.
  • Conclusió de la jornada.

Al finalitzar la jornada es compartirà la presentació i un ampli paquet de materials a través d’un enllaç al correu electrònic de cada assistent.

Aquest curs s’impartirà en castellà.

DESTINATARIS DEL CURS

El curs està dissenyat preferentment per als següents destinataris:

  • Mestres d’educació infantil i primària, logopedes i per a educació especial.
  • Orientadors/es que treballin a les etapes d’infantil i primària.

Pot ser d’utilitat a altres professionals que treballin amb infants d’aquestes etapes educatives.

Aquest curs està obert a les famílies i a tota persona interessada.

EL PONENT

JESÚS JARQUE GARCÍA

Jesús Jarque García és pedagog, màster en psicologia i gestió familiar i màster en coaching pedagògic i educacional.

Treballa com a orientador en una escola pública d’educació infantil i primària a Castella-La Manxa.

Té una àmplia experiència com a ponent en cursos per a docents, així com en jornades i congressos, per a professionals i famílies.

És autor de nombrosos llibres relacionats amb l’educació i la pedagogia i col·labora puntualment amb diferents mitjans de comunicació.

A la xarxa és conegut per la seva pàgina educativa www.familiaycole.com

DIA

Dissabte 16 de maig de 2020

AJORNAT

ES COMUNICARÀ UNA NOVA DATA

De 9’30 a 13’30 i de 15’00 a 18’00 hores.

Acreditació a partir de les 9 hores.

LLOC

Universitat Pompeu Fabra Campus de la Ciutadella

Edifici nº13 Ramon Turró

c/ Ramon Turró, 3

Barcelona

Planell del Campus de la Ciutadella

PREU NET

85 euros.

COM INSCRIURE’S

  1. Ompli el nostre formulari d’inscripció: FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
  2. Educatio els enviarà un correu de preinscripció confirmant si queden places lliures amb el número de compte on fer la transferència en el termini de 15 dies.
  3. Trameti el comprovant bancari al correu info@educatiocat.com
  4. Un cop rebuda la confirmació de la transferència, els confirmarem la inscripció definitiva al curs.

Per a més informació ens pot contactar a info@educatiocat.com

CERTIFICACIÓ DEL CURS

Assistents docents

Aquest curs està reconegut pel Departament d’Educació com a formació continuada del professorat no universitari, vàlid també per a tècnic/ques d’educació infantil i educadors/es. Hi tenen dret tots els docents, amb independència de si estan treballant o no o del tipus de centre on prestin serveis (públic, privat o concertat).

D’acord amb l’Ordre ENS/248/2012, de 20 d’agost per tal de completar les 10 hores que certifica el Departament d’Educació, els docents assistents que vulgueu rebre aquest reconeixement, un cop finalitzada la fase presencial,  haureu de realitzar un treball complementari. Aquest treball s’haurà d’adreçar en el termini màxim de 15 dies a l’adreça cursos@educatiocat.com. El treball es podrà realitzar de manera individual o col·lectiva entre varis assistents. Aquest treball no rebrà correcció per part de la ponent.

El reconeixement del Departament d’Educació es realitza via telemàtica i no s’envien certificats. El certificat del curs estarà disponible passats 30 dies d’haver-se celebrat al següent enllaç del Departament d’Educació:  Les meves activitats

En la següent adreça podeu sol·licitar l’alta d’usuari d’XTEC:  Alta XTEC . Si no disposeu de compte xtec podem demanar una còpia en pdf del reconeixement al Departament d’Educació i enviar-la al vostre email. Els docents que no realitzeu el treball complementari no podreu optar al reconeixement del Departament d’Educació i rebreu per email un certificat d’assistència de la nostra entitat per 7 hores cursades.

Assistents no docents

Als assistents que no siguin docents se’ls lliurarà per email un certificat d’assistència per 7 hores cursades.

Bonificacions de la FUNDAE  (s’ha de gestionar des dels centres)

Com em puc bonificar des del centre? Veieu-ho en el següent enllaç:

La bonificació en 8 passos

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s